Skip to main content

Couple in Islam


Kita couple untuk apa ? suka -suka menghabiskan masa chat sana chat sini , nak pergi mana ? Seolah-olah kita macam hamster pusing sana tak sampai kemana . Kita bila sampai umur dah dewasa dah ada agama , dah ada ekonomi sikit mesti meneruskan perjalanan hidup kita sebab , bila kita umur 25 kita dah matang . Masa tu mesti kahwin dah ,masa tu . Tapi kalau kita duk couple tidak ada perkhawinan sia-sia , sabab tu saya beritahu ' kalau orang mula kenal kita (bagi wanita ) orang lelaki kenal kita dalam masa sebulan dia tak sebut langsung pun 'oh saya nak kahwin dengan awak ' 'saya nak jumpa keluarga'. Stop . Rugi masa .Habiskan bill . Habiskan prepaid . Habiskan masa sahaja . Ingat mesti kita couple mesti ke arah perkhawinan maka kita bersiap bersama-sama betulkan akidah tentukan ibadah solat al-fatiha tu biar betul akhlak tu biar lemah -lembut lagi .Akidah Ibadah .Amal tak cukup jangan sibuk nak couple . Sebab kita takut tengah couple kalau tak jaga hijab buat benda haram . Kita akan mati dalam kemurkaan Allah . 

-prof dr muhaya -  

Setiap yang bertunang , atau perasaan yang belum nikah ini sedang berdusta . Sedang tak menjadi dirinya yang sebenar . Jadi kalau kamu bercouple , berkawan-berkawan 20 tahun sekali pun , kamu tidak akan kenal dia , yang kamu kenal adalah LAKONANNYA .Buang masa je kalau kita nak kenal dulu sebelum nikah . Kita hanya mengenal seorang pacar , bukan seorang suami , sebab masa berkasih yang kita cari hanya cumalah keindahan -keindahan nye , kita cari hanyalah keseronokan . Masa berkahwin kita kenal dia kelemahan dan kebaikan dia , kita cuba bantu untuk tingkatkan potensi dia dan kalau berpacaran atau bercouple sebelum nikah ini , syaitan akan menjadikan ini sebagai satu modal penting untuk rosakan alam rumahtangga kita nanti . Sebab masalahnya , ada masalah yang kita undang dan ada masalah yang tidak di undang , yang di undangnya bila kita sekarang tak setia , bila sekarang kita tidak ambil Allah no satu , bila sekarang kita sanggup dekati jalan-jalan zina dah nikah nanti , pasangan kita duk FB suami orang , duk FB isteri orang . Jangan terkejut . Kalau dia tawarkan cinta kepada adik untuk puji kecantikan wajah adik . Jangan terkejut kalau suami kita nanti  menjadi suami bermata keranjang  kalau caranya itu tidak meletakan Allah sebagai no . satu tidak takut kepada Allah . Dia sedang persembahkan cinta yang rapuh dan sementara dan cinta tu tidak akan bawa bahagia . Tapi kalau kita ambik sebab cinta itu kerana agama dan akhlaknya kerana Allah . Allah tak akan lenyap dan cinta itu tak akan lenyap . 

-Ustazah Fatimah Syarha- 

Bila seorang lelaki ingin meminang seorang perempuan atau seorang lelaki ingin berkawan dengan seorang perempuan , Islam meletakkan satu garis panduan yang di bolehkan . Islam bagi kita untuk 'berkhitbah' atau bertunang  tetapi kita menggunakan pertunagan itu macam dah berkhawin .Majlis pertunangan itu sudah jadi macam majlis perkhawinan memakan belanja begitu banyak sedangkan tujuan kita untuk berkhidbah untuk kita kenal perempuan itu . Bila kita kenal dia , jatuh cinta dengan dia tengok-tengok kita tak sesuai , kita boleh putuskan pertunangan itu , islam benarkan , orang yang putus tunang tiada   sebarang calar pun pada peribadi dia . Tapi kita war-warkan dalam facebook bila kita buat benda camtu apa orang akan pandang pada perempuan itu . Bila kita putuskan tunang macam -macam tomahan dan berlaku pergaduhan antara dua keluarga , putus hubungan silaturahim kesan dari majlis macam tu .

-Ustaz Don - 
Here some other (susah nak type bahasa Ustazd Azhar Idrus ) (use laptop if you watch the video ) 



For other source you can search on you tube my favorite video is under TH Film . Enjoy .

Comments

Popular posts from this blog

Medan Getaway

Assalamualaikum and hello guys,



We met again for my post segment ‘one year one country’. For this year, Alhamdulilah I have un-tick my wish list ‘one year one country’ to Medan, Indonesia. As usual this is my last minute plan to go to Medan. Why Medan?Because the cheapest flight at that time, yes my definition of travel ‘murah je book terus plan kemudian’ . So for this year, Farah is my travel partner (previous post, my Phuket travel partner) as I can say, my Medan getaway is like my short honeymoon because it was so calm and I do happy for this travel. Alhamdulilah is was great and everything was so smooth. 
So here’s my itinerary; My recap journey for 4 days 3 nights Medan - Berastangi – Samosir Island – Medan
DAY 1
02:55 PM    KLIA 2 – KUALANAMU AIRPORT (Medan) * RM 163 (return flight, no luggage) 03:00 PM- Reach Kualanamu Airport (Medan is one hour delay from Malaysia time zone)
*we decided to  stay at Berstangi due to last ferry to Samosir Island at 7:00 PM and the journey from Me…

End of chapter as degree student

Assalamualaikum and peace upon to you,


            First and foremost, I am so thankful and grateful to Allah Almighty, who gave me an opportunity to continue my study to degree level and also graduate on time. I am so beyond happy and kind of sad, I do miss me being as a student and 4 years roller coaster journey in my University. Dear reader, this gonna be a long appreciation story and some introduction of my journey so yeah. On the 19th of November 2017, I am officially graduated as ‘Bachelor of Tourism Management with (Hons)’which means I am officially ending up me as a degree student. The feelings are so mixed up, it’s hard to explain in words, but I know you guys will understand right.
             Studying in Tourism is not my choice neither both my parents. Frankly talking, I never applied in UPU for tourism course and I never think that I would end up as tourism student. To be honest, during my first day orientation in my University only 2 people include me did not apply t…

Finn du chapitre 12/12 (version 2017)

Assalamualaikum and peace upon you guys,
First of all, happy new year! And yes I know, I am quite late but well still in February right? Still count. Anyway as usual I will do my recap for good memories happened in my 2017. Frankly talking, 2017 is one of my favourite years because so many big events happened in my life and I guess 2018 is a big step for me to go thru ‘adulthood’ arena.
1) Went to Cambodia x Bangkok


Alhamdulilah I’ve accomplished to un-tick one of my must lists, one year one country but it bonus I went two countries. Actually, this plan is ‘spontaneous adventure’.  This is some short story ; I got a text from Yana told me ‘ ticket tengah murah jom’ and I said ‘ jom’ and on that night we brought that flight tickets . I never told my parents I just ‘do it’ see kerja gila to be honest I have been waiting to do this ‘kerja gila’ .  A month before I went to Cambodia, I told my parents ‘ I have already bought the tickets, hotel already book, already exchanged the money (w…