Couple in Islam
Monday, 11 August 2014 @ 10:32



Kita couple untuk apa ? suka -suka menghabiskan masa chat sana chat sini , nak pergi mana ? Seolah-olah kita macam hamster pusing sana tak sampai kemana . Kita bila sampai umur dah dewasa dah ada agama , dah ada ekonomi sikit mesti meneruskan perjalanan hidup kita sebab , bila kita umur 25 kita dah matang . Masa tu mesti kahwin dah ,masa tu . Tapi kalau kita duk couple tidak ada perkhawinan sia-sia , sabab tu saya beritahu ' kalau orang mula kenal kita (bagi wanita ) orang lelaki kenal kita dalam masa sebulan dia tak sebut langsung pun 'oh saya nak kahwin dengan awak ' 'saya nak jumpa keluarga'. Stop . Rugi masa .Habiskan bill . Habiskan prepaid . Habiskan masa sahaja . Ingat mesti kita couple mesti ke arah perkhawinan maka kita bersiap bersama-sama betulkan akidah tentukan ibadah solat al-fatiha tu biar betul akhlak tu biar lemah -lembut lagi .Akidah Ibadah .Amal tak cukup jangan sibuk nak couple . Sebab kita takut tengah couple kalau tak jaga hijab buat benda haram . Kita akan mati dalam kemurkaan Allah . 

-prof dr muhaya -  

Setiap yang bertunang , atau perasaan yang belum nikah ini sedang berdusta . Sedang tak menjadi dirinya yang sebenar . Jadi kalau kamu bercouple , berkawan-berkawan 20 tahun sekali pun , kamu tidak akan kenal dia , yang kamu kenal adalah LAKONANNYA .Buang masa je kalau kita nak kenal dulu sebelum nikah . Kita hanya mengenal seorang pacar , bukan seorang suami , sebab masa berkasih yang kita cari hanya cumalah keindahan -keindahan nye , kita cari hanyalah keseronokan . Masa berkahwin kita kenal dia kelemahan dan kebaikan dia , kita cuba bantu untuk tingkatkan potensi dia dan kalau berpacaran atau bercouple sebelum nikah ini , syaitan akan menjadikan ini sebagai satu modal penting untuk rosakan alam rumahtangga kita nanti . Sebab masalahnya , ada masalah yang kita undang dan ada masalah yang tidak di undang , yang di undangnya bila kita sekarang tak setia , bila sekarang kita tidak ambil Allah no satu , bila sekarang kita sanggup dekati jalan-jalan zina dah nikah nanti , pasangan kita duk FB suami orang , duk FB isteri orang . Jangan terkejut . Kalau dia tawarkan cinta kepada adik untuk puji kecantikan wajah adik . Jangan terkejut kalau suami kita nanti  menjadi suami bermata keranjang  kalau caranya itu tidak meletakan Allah sebagai no . satu tidak takut kepada Allah . Dia sedang persembahkan cinta yang rapuh dan sementara dan cinta tu tidak akan bawa bahagia . Tapi kalau kita ambik sebab cinta itu kerana agama dan akhlaknya kerana Allah . Allah tak akan lenyap dan cinta itu tak akan lenyap . 

-Ustazah Fatimah Syarha- 

Bila seorang lelaki ingin meminang seorang perempuan atau seorang lelaki ingin berkawan dengan seorang perempuan , Islam meletakkan satu garis panduan yang di bolehkan . Islam bagi kita untuk 'berkhitbah' atau bertunang  tetapi kita menggunakan pertunagan itu macam dah berkhawin .Majlis pertunangan itu sudah jadi macam majlis perkhawinan memakan belanja begitu banyak sedangkan tujuan kita untuk berkhidbah untuk kita kenal perempuan itu . Bila kita kenal dia , jatuh cinta dengan dia tengok-tengok kita tak sesuai , kita boleh putuskan pertunangan itu , islam benarkan , orang yang putus tunang tiada   sebarang calar pun pada peribadi dia . Tapi kita war-warkan dalam facebook bila kita buat benda camtu apa orang akan pandang pada perempuan itu . Bila kita putuskan tunang macam -macam tomahan dan berlaku pergaduhan antara dua keluarga , putus hubungan silaturahim kesan dari majlis macam tu .

-Ustaz Don - 
Here some other (susah nak type bahasa Ustazd Azhar Idrus ) (use laptop if you watch the video ) 



For other source you can search on you tube my favorite video is under TH Film . Enjoy .

Labels: