Skip to main content

Self - Remainder


Alhamdulillah. 2 Ramadhan 1435 H.

Kelebihan wanita bukan dilihat dari kebimbangannya digoda orang di tepi jalan tetapi dilihat dari kebimbangan akan dirinya yang mengundang orang tergoda. Bukan dilihat dari sifat mesranya dalam bergaul tetapi dilihat dari sejauh mana dia mampu menjaga kehormatan dirinya ketika bergaul.


Alhamdulillah. 3 Ramadhan 1435H.

Sesungguhnya wanita ini akalnya pendek, nafsu mereka didepankan atas segalanya. Kalau lelaki datang mengucapkan kata-kata palsu, mereka akan mempercayainya melebihi mereka percayakan Al-Qur'an. Sedangkan lelaki memang perangai mereka hanya main-main kecuali mereka benar-benar bersedia untuk bernikah. Tapi sekiranya mereka belum sedia, contohnya masih belajar dan sebagainya, jelas permainan mereka dengan wanita itu hanya tipu daya, tapi tipu daya semudah itu pun dapat menipu para wanita hingga membawa mereka ke ranjang perzinaan. Itu tandanya akal mereka sangat pendek.

-Stanzaqalbi.blogspot.com-


Alhamdulillah. 4 Ramadhan 1435H.

Nabi utuskan para lelaki sebagai penjaga para wanita, bukan perosak mereka. Bagi kamu, couple, chatting, cakap dalam phone semua itu dosa kecil sedangkan ia jelas haram kerana Allah haramkan kita untuk dekati zina ! Dekati zina pon tak boleh. Makna kata, kalau kita 50km dari zina, tapi 1cm kita gerakkan kaki ke arah zina itu telah haram kerana perintah ini. Jadi, janganlah pandang remeh perkara zina ini.

Wallahua'lam.


Alhamdulillah. 5 Ramadhan 1435H.

Wahai lelaki, jika ingin mencari isteri, jangan dilihat pada purdah mahupun tudung semata-mata. Kerana hawa hari ini tidak lagi seperti dulu.. Lihatlah pada telapak tangannya. Andai mudah telapak lembut itu hinggap pada kulit lelaki lain tanpa lapik,
fikirlah semasaknya untuk menyuntingnya.. 

Sesungguhnya memegang bulu anjing itu lebih baik dari menyentuh kulit lelaki atau wanita yang boleh kita kahwini..


Alhamdulillah. 6 Ramadhan 1435H.

Wahai lelaki, jika ingin mencari isteri, jangan dilihat pada baju labuh mahupun jubahnya semata-mata. Lihatlah pada sebujur bibirnya. Andai kata-katanya berbisa, dan mudah bermanja-manja dengan lelaki yang bukan mahram, atau kuat suaranya, 
fikirlah semasaknya andai hati masih teringin menyuntingnya. Khuatir kelak dia membawa fitnah buatmu, si suami..

Wallahua'lam.


Alhamdulillah. 7 Ramadhan 1435H.

Wahai lelaki, jika ingin mencari isteri, jangan dilihat pada cantik ayu wajahnya semata-mata. Tapi lihatlah pada sepasang indah mata miliknya. Andai tidak redup menunduk pandangan,
fikirlah semasaknya andai ingin terus menyunting dirinya. Khuatir bila sudah bersuami matanya masih terus liar memandang segak rupa lelaki lain yang bukan bernama suami..

Wallahua'lam.


Alhamdulillah. 8 Ramadhan 1435H.

Wahai wanita, jika ingin mencari suami, jangan dilihat pada kereta mewahnya semata-mata.. Tapi lihatlah pada aktiviti malamnya. Andai liar hidupnya tika malam menjelma, fikirlah sebaiknya andai mahu menerima. Kerana maksiat itu lebih mudah tatkala kelam malam sudah tiba. Khuatir juga subuhnya terus leka dibuai mimpi lena.. 

Wallahua'lam.


Alhamdulillah. 9 Ramadhan 1435H.

Wahai wanita, jika ingin mencari suami, jangan dilihat pada pakaian berjenama semata-mata. Tapi lihatlah pada bahagian kakinya. Andai mudah lututnya ditayang tanpa memikirkan bahagian auratnya, fikirlah sebaiknya andai masih mahu menerima. Kerana aurat suami itu hanya selayaknya dilihat oleh si isteri..

Wallahua'lam.


Alhamdulillah. 10 Ramadhan 1435H.

Wahai wanita, jika ingin mencari suami, jangan dilihat pada tampan paras semata-mata. Tapi lihatlah pada mulutnya tatkala berbicara. Andai dia mudah menghambur carutan dan sumpah seranah, fikirlah sebaiknya andai masih tegar memilihnya. Khuatir apabila bersama kelak, kesalahan kecil anda akan menerima hamburan cacian yang menyeksakan..

Wallahua'lam.



Source by 
- Ceq Jue -

Comments

Popular posts from this blog

vingt vingt?

Assalamualaikum and peace upon to you, Hi, how’s everything? There is so much I want to write but I don’t know how to begin. How to put all the thought in my head to the words to the qwertyuiop or you called it a keyboard. It is quite hard to summarize one whole year just in a page right but I will try. I don’t know why I still poured all my written here, maybe blog is being something so special for me. When I write I feel I has poured all my feelings thru writing well I love writing. I feel it is part of art which is it started with alphabets into words, then into feelings do you get it? No right? Okay, enough with this crap. Oh man I miss writing so bad finally my fingers are dancing on the keyboard. Bismillah here we go~ I cannot lie this year, especially 2020 has been a really surprising year for all. You never thought right what 2020 will serve you until this end but one thing for sure. Pat your back because you did it you go thru so well. Congrats! So my early year starts...

Love you- sincerely your daughter

phts by myself Happy Birthday, to the pretties and strongest women on this earth . My mom.*sorry for the late so happy belated birthday. I never thank you enough for listening to me. I never thank you enough for protecting me from the things I shouldn't do. I never thank you enough for guiding me in the right direction. I never thank you enough for putting up with my mood swings and arrogance. I never thank you enough for without a doubt being there for me. I never tell you enough how much I love you mum. you mean the world to me, but I don't tell you enough. but no matter what, I always will love you mum, no matter how much we argue, or how much you anger me, I'll love you till the day I die.  “Your mother is possibly the best friend you will ever have. She loves you when you love her back, she loves you when you don't. She loves you when you cry and when you laugh. She loves you when you are wrong and when you are right. She loves you bec...

Phuket

Alhamdulilah , so last month I went to Phuket with my friend Farah . Thanks for be my travel partner. Khup khun kap (thank you in thai  language ) . We went there for 6 days and 5 nights and we were lucky because Sunwa she is from Thailand  which is our course mate in our Uni  thanks for be our  tour guide along we were there .Thanks .We enjoyed it .  So I'm gonna review for the interesting place in Phuket more specifically in Patong . Ouh yeah another one we also get help by Sunwa's friends ( Yusof , Haroon and Yaya ) with the help of their as local people it becomes easier our trip in Phuket . Thanks so much and knowing you guys  it's the best part . I hope you guys will enjoy read  my story even I'm not good in writing. (soo I'm gonna put a lot of pictures  ) From Phuket Airport to Patong it will takes about 45 minute quite far , The reason why I choose to stayed in Patong because it's near the beaches so I book hotel there (this is what...