Skip to main content

JPJ test (repeat)

Olass and morning haha sorry tak update semalam i letih sangat mana tak nya. I sesi kedua mula pukul 11 pastu rehat sejam pukul dua mula . I pergi driving academic pukul 7 pagi balik 6 petang prehh penat tau dgn drama lagi .Today post korang bace every single words don't miss it .


Ujian dalam-bukit

Okay i dapat number 32 number giliran, ya Allah punya penat tunggu tangan i dah shaking plus sejuk . Then kereta number 3 sampai my turn . So i try tenangkan diri tak mau gelabah cam hari tu , buat satu persatu .Seat belt *check . Pastu orang tu panggil giliran i . I tekan minyak dgn clush then aduhh terlebih pulak , okay patah balik buat kali kedua . I cakap sorang-sorang 'mesti lepas mesti punya' sekali tekan clush and minyak, mase  naik tu i tak tengok tayar pun i terus angkat tangan(haa betul terlampau takot) . Then org jaga kat situ 'okay jalan' . Haa ye ker so i pun tekan minyak tapi kerete tu macam nak kebelakang so i tarik handbrake tu then press minyak giler giler sampai dah turun . Ya allah dah lepas satu fuhh .

Ujian dalam -parking

I pun slow slow bawak,pastu apahal slow sgt laaa tak turun handbreak patut laa kat bukit tu dye tak mau turun huhu thanks Allah mase dlm tu i istifar banyak-banyak . Then sampai kat parking site tu kena tunggu .
Cikgu : ehh asal muka takot ney lek laa buat cam latihan
me: okay *takot giler
Then lepas kereta tu keluar, i masuk luruskan kereta semua then i nampak cikgu tu cakap boleh slow slow i read his lips okay so JPJ tu tengok jer . Okay lupa nak angkat tangan nasib baik tak keluar lagi,  i angkat tinggi- tinggi then JPJ tu kate 'okay jalan ' Okay lepas thanks Allah

Ujian dalam - tiga penjuru 

Yang ney cam biase , tapi JPJ perempuan yang jaga tp perempuan tu cam okay jer. I tunggu arahan wisel semua then masuk okay haha .Finally lepas fuhh i terus pergi kat pondok tu balik, sambil i amin tangan ya Allah bersyukur sangat . Lepas dalam Alhamdulilah

akk lawyer : so macam mana lepas
me: fuhhh lepas berkat solat hajat seminggu, akk ?
akk lawyer: tak kat bukit tu haa mengundur
me: laa ye ker ? 
akk lawyer : tu laa kena repeat kali ketiga pulak stressnya
me: tak pe uncle kate jumaat ney boleh buat kalau fail dalam jer akk mesti pass punya luar
akk lawyer: tu laa malas nak repat lagi doakan ye 
me: saya jugak akk

So rehat satu jam dalam pukul dua mula ,tu pun sesi pertama tak habis lagi tau . I ney sesi kedua number 32 lambat tu nak tunggu . Pastu cam petang sikit hujan . Sape yang kena JPJ perempuan tu perrhh semua menagis tau, dlm hati i tak nak laa kena dgn JPJ perempuan tu then ade kereta JPJ masuk . Ahh laki then lepastu perempuan naa nasib baik laki tu dtg awal . Fuhhh kalau tak kena dengan perempuan . I nampak perempuan cina tu menagis mase dalam kerete dgn JPJ perempuan ,so i masuk laa kerete tu tak salah number 9.

Ujian luar full of drama 

I masuk buat lima perkara semua. Okay done pastu nak keluar, kat situ cam bukit sikit kan so i tekan minyak laa
JPJ: jap asal kau tekan minyak cam nak mengaum kau ney belajar apa ney sikit sikit laa

tap! tersentap dye cakap camtu bahasa dia kasar plus TENGKING! ya Allah
I pun tekan sikit -sikit then keluar laa kat kawasan academic tu

me: encik nak laluan berapa?
JPJ: dua

So i bawak laa first tu okay then ade sampai kat simpang tu .Apahal laa i sangat bengap lupa nak bagi signal.
Sekali dye jerkah i tau

JPJ : ehh kau ne asal haa tak bagi signal kau tau tak net hukum majortiri (fail serta merta) kau tau tak?
me: tahu mintak maaf saya lupa 
JPJ : bayak kau punya maaf, kalau kau langgar org nanti kau nak mintak maaf !Apa cikgu kau ajar ney haaa
me : bukan slh cikgu slh saya dan saya mintak maaf. Saya cuba
JPJ: Ini bukan mase nak cuba ney ujian laa !

I diam jer then sampai kat round board tu i pusing signel semua then mase nak naik bukit tu i mcm terstop nak betulkan gear then i press laju laju then i tak nampak i bg signal  kiri

JPJ: kau na pergi mana ney
me: tak nampak*hujann
JPJ: dah tu!
me: pasang wiper
JPJ: ehh kau la pasang tak kan aku nak pasang kan kat kau ehh cikgu kau ajar apa ney!

actually time tu wiper active tapi dye mati kan i diam jer pasang balik . Then sampai kat jalan tu ade traffic light. I ter-block jalan orang

JPJ: nampak tak kau block jalan orang?!
me: saya cuba
JPJ: kau ney daripada tadi cuba-cuba buat kesalahan sama 
me: Ya allah asal dugaan aku mcam ney (actually i nak cakap dlm hati tapi terlepas) Dlam hati i memang redha se -redhanya kalau i kena repeat lagi.

JPJ tu diam kejap. Pastu mase nak jalan tu i bawak then macam terlambat sikit
me: gear tak masuk ke?
JPJ: weii kalu tak masuk mana ley jalan ehh apahal laa aku dapat calon cam kau ney 
me: okay (i tekan minyak tu bawak laju gak ye laa geram ).

Pastu dah sampai kat kawasan perindustrian tu ada accident so kena potong lori tu. Sekali  daribelakang ade org hon

JPJ: tekan laa minyak
me: tapi cikgu kate kalau had laju cam ney kat kawasan perindustrian 
JPJ: ehh kau tau tak banyak kereta kat belakang dah aku cakap laju tekan laa orang nak ajar 

*ehh geramnay nanty cakap apa cigku ajar. Pastu sampai kat satu traffic light tu i berhenti ade laa satu kereta tu nak masuk tapi kan lampu merah so kereta tu pergi kat jalan yang arus bertentangan bapak arr berani mati sehh. Pastu mase nak masuk academic

JPJ : tekan minyak
I tertarik handbrake pulak 
JPJ : aku nak ajar ,tekan minyak pastu tukar gear ishh tu pun kau tak tahu !
I bawak laa pastu ade roundbord kecik kat dlm academic tu, i rase cam nak langgar jer i tau i fail . Dye cakap dari mula i fail ! .

JPJ: Ehh kawal laa steering betul-betul 

so i parking kat tempat tu balik geram pun ade tapi tak sangak i boleh tahan tak menagis lak tu orang TENGKING  i seteruk tu . Every single words dye cakap dye tengking i diam i byak mengucap laa i ingat Allah jer

JPJ: kau puas hati tak dgn kau punya kepurusan .RM800 lebih kau bayar
I geleng jer
JPJ: kau tau tak sebab kau kereta tadi hempir kemalangan tau tak! 
JPJ: dah laa kau keluar tunggu sana
me: Terima kasih atas tunjuk ajar tuan 
I keluar  hempap pintu ambik beg . Actually i nak cakap' terima kasih tuan and jaga bahasa' tapi tak terkeluar pulak .

akk lawyer : cammno pass *muka akk senyum jer pass lewtuw
me: kene tengking maki hamun ade laa fail laaa
akk lawyer : laa ye ker tadi akk kat belakang awak tadi , asal berhenti mase nak naik bukit tu akk break mengejut kat awak . JPJ akk kate kalau dye fail dah budak ney . 

Abg handsome jaga kat situ * nak cakap Chinese tak nak cakap melayu pun tak, tapi haha hensam sgt ! muka dye soft jer .

abg handsome  : Nur diyana,

I pun pergi laaa name panggil

abg hensem : Tahniah anda lulus dua-dua bahagian

Saaayyyyyyyyy whatttttttt , i mimpi ke tadi dye TENGKING i, HERDIK i, tak kan nak bagi lulus then i tengok kat kertas tu dye tick lulus haaaa biarr betulllllll  .

abg handsome : tulis nama dgn ic

Haha mase nak tulis tu pun terketar-ketar ye ke lulus ney haha tak caya laa. I rase JPJ tu bg lulus sebab tak nak jumpa calon cam i lagi haha thanks haha i happy gak at the same time . Laa rupanya JPJ tu garang tapi ade perasaan jugak . Ya Allah i mmg bersyukur giler haha Amin thanks Allah thanks ! Nasib baik i tak cakap apa yang i plan  nak cakap haha kalau takkk haha,entahlaa Allah maha Adil .
Balik uma i tgok lagi kertas tu tak caya haha finally percaya yang i PASS  haha . -Ending -haha

p/s sorry laa tak reply korang punya text i penat and at the same time nak surprise kan korang i LULUS haha :P This saturday maybe i'll get my P :P Goodluck sape akan JPJ bykkn doa dan solat hajat :).

Comments

Popular posts from this blog

vingt vingt?

Assalamualaikum and peace upon to you, Hi, how’s everything? There is so much I want to write but I don’t know how to begin. How to put all the thought in my head to the words to the qwertyuiop or you called it a keyboard. It is quite hard to summarize one whole year just in a page right but I will try. I don’t know why I still poured all my written here, maybe blog is being something so special for me. When I write I feel I has poured all my feelings thru writing well I love writing. I feel it is part of art which is it started with alphabets into words, then into feelings do you get it? No right? Okay, enough with this crap. Oh man I miss writing so bad finally my fingers are dancing on the keyboard. Bismillah here we go~ I cannot lie this year, especially 2020 has been a really surprising year for all. You never thought right what 2020 will serve you until this end but one thing for sure. Pat your back because you did it you go thru so well. Congrats! So my early year starts...

Love you- sincerely your daughter

phts by myself Happy Birthday, to the pretties and strongest women on this earth . My mom.*sorry for the late so happy belated birthday. I never thank you enough for listening to me. I never thank you enough for protecting me from the things I shouldn't do. I never thank you enough for guiding me in the right direction. I never thank you enough for putting up with my mood swings and arrogance. I never thank you enough for without a doubt being there for me. I never tell you enough how much I love you mum. you mean the world to me, but I don't tell you enough. but no matter what, I always will love you mum, no matter how much we argue, or how much you anger me, I'll love you till the day I die.  “Your mother is possibly the best friend you will ever have. She loves you when you love her back, she loves you when you don't. She loves you when you cry and when you laugh. She loves you when you are wrong and when you are right. She loves you bec...

Phuket

Alhamdulilah , so last month I went to Phuket with my friend Farah . Thanks for be my travel partner. Khup khun kap (thank you in thai  language ) . We went there for 6 days and 5 nights and we were lucky because Sunwa she is from Thailand  which is our course mate in our Uni  thanks for be our  tour guide along we were there .Thanks .We enjoyed it .  So I'm gonna review for the interesting place in Phuket more specifically in Patong . Ouh yeah another one we also get help by Sunwa's friends ( Yusof , Haroon and Yaya ) with the help of their as local people it becomes easier our trip in Phuket . Thanks so much and knowing you guys  it's the best part . I hope you guys will enjoy read  my story even I'm not good in writing. (soo I'm gonna put a lot of pictures  ) From Phuket Airport to Patong it will takes about 45 minute quite far , The reason why I choose to stayed in Patong because it's near the beaches so I book hotel there (this is what...